JavaScript (front-end)
Mianem front-endu określa się technologie webowe, których kody źródłowe wykonywane są przez procesor po stronie klienta (czyli w praktyce przez przeglądarkę internetową lokalnego komputera). Jako że pliki te muszą na nasz lokalny komputer trafić z serwera przed ich wykonaniem, to rzecz jasna do tych kodów można zupełnie otwarcie zajrzeć – są one, jak to mówimy: jawne. Do front-endowych technologii zaliczymy przede wszystkim: HTML, CSS i JavaScript. Przy czym oczywiście przeznaczenie każdej z tych front-endowych technologii webowych jest nieco inne. Uwaga: pełny opis przeznaczenia poszczególnych technologii webowych znajdziesz w tym filmie.
JavaScript to pełnoprawny, skryptowy język programowania, w którym możemy zastosować cały repertuar klasycznych konstrukcji językowych (instrukcje warunkowe, pętle, zmienne, tablice, instrukcje wyboru, własne funkcje, klasy itd.). JavaScript (nie mylić z językiem Java, to co innego) to potężny front-endowy kombajn, za pomocą którego możemy tworzyć wyjątkowe od strony designu i interfejsu witryny.
Na samym początku swojej przygody z webdeveloperką, JS używamy najczęściej do ulepszenia interfejsu strony, wzbogacając ją o dodatkowe funkcjonalności, niedostępne w HTML czy CSS. Skrypty JS pozwolą nam tworzyć efektowne slidery, animowane galerie zdjęć, wyskakujące panele z nawigacją, interaktywne menu, zegary, animacje itd. Z czasem jednak przekonamy się, że to był jedynie wstęp do prawdziwej potęgi tego języka (w pewnych zastosowaniach JS spełnia obecnie także rolę back-endową).
Odcinki video
- Przegląd technologii webowych
- 01. Skrypty po stronie klienta - pierwszy projekt
- 02. Mechanika działania skrypów: uchwyty, funkcje, zdarzenia
- 03. Gra w wisielca. Przetwarzanie łańcuchów
- 04. Zapis liczb, IEEE 754, zaokrąglanie wartości
- 05. Poznajemy jQuery. Gra w pamięć
- 06. Hierarchia DOM - Document Object Model, część 1/2
- 07. Hierarchia DOM - Atrybuty, metody, kolekcje - część 2/2
- 08. Canvas - Płótno w przeglądarce - część 1/2
- 09. Canvas - Własna gra platformowa - część 2/2
Komentarze
Czy macie jakieś pytania, sugestie, uwagi? A może zauważyliście literówkę albo błąd? Dajcie koniecznie znać: kontakt@pasja-informatyki.pl. Dziękujemy za poświęcony czas - to dzięki Wam serwis staje się coraz lepszy!