Zmiana postaci tekstu <b>, <i>, <u>
Poznajmy znaczniki podwójne, które zmieniają postać tekstu: wytłuszczenie czcionki <b>
, czcionka pochylona (ang. italic) <i>
, oraz podkreślenie (ang. underline) <u>
. Przykład użycia:
<p>W studiu użyliśmy mikrofonu <b>Shure SM7B</b>.</p>
<p>Spojrzał w jej oczy i doświadczył mocnego uczucia <i>déjà vu</i>.</p>
<p>Kiedy karmisz Gizmo, upewnij się, że <u>nie minęła północ</u>.</p>
Rezultat w przeglądarce:
W studiu użyliśmy mikrofonu Shure SM7B.
Spojrzał w jej oczy i doświadczył mocnego uczucia déjà vu.
Kiedy karmisz Gizmo, upewnij się, że nie minęła północ.
Oczywiście w tym miejscu naturalnie pojawia się nam w głowie pytanie: czym różni się znacznik <b>
od <strong>
, oraz tag <i>
od <em>
? Których znaczników lepiej jest używać i kiedy?
Zasada jest prosta: tagu <b>
użyj tylko w przypadku, kiedy zastosowanie <strong>
nie wydaje się właściwe w danym kontekście, a tekst mimo wszystko powinien być wytłuszczony. Czyli nie jest to tekst ważny, czy ostrzegawczy, a jedynie chcemy wytłuścić jakieś słowo kluczowe w tekście, nazwę produktu o którym jest mowa, czy istotnego w mowie czasownika.
Zaś jeśli chodzi o znacznik <i>
zamiast emfazy <em>
, to użyj <i>
we wszystkich przypadkach, kiedy nie kładziemy nacisku w wymowie na zadane słowa – na przykład kiedy posługujemy się językowym idiomem.
A co do znacznika <u>
, to zachęcam używać go na jak najmniej. Oczywiście warto czasami podkreślić jakieś słowo, ale lepiej zrobić to z użyciem <strong>
, gdyż podkreślenie często sugeruje internaucie obecność nałożonego na dane słowo hiperłącza. I to jest mylące. Dlatego ze względu na specyfikę hipertekstu (tekst czytany w Internecie), wszędzie tam gdzie można zamiast podkreślenia <u>
(zależnie od kontekstu) stosuj <strong>
, <em>
, <b>
albo <i>
. Podkreślenia za bardzo kojarzą się nam podświadomie z linkami.
Komentarze